Wtorek, 20 listopada 2018 r.

Zapraszamy do śledzenia wydarzeń i aktualności na naszej stronie oraz na profilach FB i LinkedIn.

Aktualności

Dbanie o własne potrzeby czy egoizm i agresja - ilustracja

Dbanie o własne potrzeby, czy egoizm i agresja?

Wiek XXI to czas, w którym dominować zaczęły hasła: „dbanie o siebie”, „samorozwój”, czy „moje potrzeby”. Czemu to służy?

Centrum Psychologiczno-Medyczne MABOR

Zarówno wsród kobiet, jak i wśród mężczyzn wzrosło też zainteresowanie wyglądem, stylem życia, sposobem odżywiania, dbaniem o ciało. 

Jak to się zmieniało

Niewątpliwie duży wpływ w patrzeniu na siebie ma internet i korporacje. To tam dostajemy bardzo silne przekazy, że musimy jakoś wyglądać, coś mieć czy konkretnie się zachowywać. Zewsząd zalewają nas komunikaty w stylu: „musisz to mieć”, „musisz tam być”, „twoje życie będzie lepsze jeśli”, „prawdziwa kobieta to”, „prawdziwy mężczyzna…”, itp., itd. Po wielokrotnej ekspozycji takich przekazów zaczynamy tego wszystkiego chcieć, pożądać – aby nie być gorszym, aby być takim jak inni. I tak chcemy być oryginalni – a stajemy się tacy, jak większość.

Czy to już egoizm?

„Ja chcę”, „ja potrzebuję”, „mój rozwój”’ „moje potrzeby” – te wyrażenia weszły na stałe do słownika szczególnie młodych ludzi. O ile kiedyś mówienie o sobie, swoich sukcesach i stanie posiadania było raczej źle postrzegane, o tyle dziś widać na tym polu swego rodzaju wyścigi. Przechwalamy się głównie na portalach społecznościowych – bo tu mamy większą „publikę” i łatwiej „podkręcić” rzeczywistość. Zdjęcia zrobione w podróży służbowej zamieszczamy więc jako swoje ekskluzywne wakacje. Selfie z przypadkowo spotkanym celebrytą przedstawiamy jako kumpelskie spotkanie z przyjacielem. Służbowy samochód prezentujemy oczywiście jako własny, a przymierzane ciuchy czy zegarek fotografujemy tak by wyglądały jak nasze własne. Wśród znajomych chwalimy się niesamowitymi sukcesami w pracy, a w pracy – opowiadamy niestworzone historie o szczęśliwym życiu osobistym.

Tylko po co to wszystko

Może warto zadać sobie czasem pytanie czy mając fryzurę z katalogu najmodniejszego fryzjera w mieście (bo wszyscy takie mają) naprawdę czujemy się lepsi, atrakcyjniejsi i wyglądamy dobrze w swoim mniemaniu. Czy to jaką mamy metkę na ciuchach i jaki model iphona wpływa w jakikolwiek sposób na naszą wartość jako człowieka. Czy marka samochodu i jego wyposażenie to faktycznie nasza wizytówka, czy może jednak kolejna gra pozorów i masek… Spójrzmy prawdzie w oczy – dzisiejszy świat opiera się na tym by wmówić innym, że niezbędne jest nam coś, co jest nam całkowicie zbędne. A my dajemy się na to nabrać!

Miejsce dla innych

Karmiąc się więc zwrotami: „ja”, „moje”, „dla mnie” – widzimy już tylko swoje potrzeby i zachcianki. Miejsce dla drugiego człowieka – no tylko wtedy gdy będzie to ktoś „odpowiedni” – czyli wpasowujący się w to, czego ja chcę. Czyli ktoś niemalże „szyty na miarę”! Tylko, że w tzw. realu oznacza to, iż potrzebujemy kogoś, kto w całości zaakceptuje „mnie i moje potrzeby”, będzie wierny , kochający, rozumiejący …a tu zwykle spotykamy się ze ścianą, bo widząc tylko „moje” nie mamy w swoim świecie miejsca dla drugiego – innego człowieka, zwykle też mającego „swoje potrzeby”. Trudno nam to zrozumieć, że też ma swoje „ja”, „moje”, „potrzeby” – w dodatku nieco niespójne z naszymi. Walczymy więc o „swoje” – co rodzi złość i agresję, wzajemną niechęć. Dopóki nie zobaczymy świata oczyma tego drugiego człowieka i nie zaczniemy zamiast „ja” myśleć „my”, a przed samorozwój stawiać wspólny rozwój – pozostaniemy sami i samotni.

AutorRenata E. Romanowska – psycholog, psychoterapeuta par.

Baza wiedzy CPM MABOR - ciekawe artykuły o tematyce psychologicznej i terapeutycznej.  Zapraszamy do lektury!

Masz pytania? Napisz do nas!

 

Mabor Sp. z o.o.
02-909 Warszawa
ul. Św. Bonifacego 104

 

Centrum Psychologiczno-Medyczne

tel.: 603 116 669, 22 842 25 71

cpm@mabor.com.pl

 

Centrum Doradztwa i Szkoleń
Centrum Rozwoju Psychoterapeutów
Centrum Interwencji Kryzysowych
Centrum Mediacji Wewnątrzorganizacyjnych

tel.: 721 001 925, 22 642 78 50

cte@mabor.com.pl

Polityka prywatności i cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej