Sobota, 24 października 2020 r.

Zapraszamy do śledzenia wydarzeń i aktualności na naszej stronie oraz na profilach FB i LinkedIn.

Aktualności

Strategia na niepewność podczas zmian w organizacji - ilustracja do tekstu

Strategia na niepewność podczas zmian w organizacji

Jeden z klientów zapytał nas ostatnio - co poradzić swoim pracownikom w czasie zmian w organizacji, kiedy poziom niepewności jest bardzo wysoki……

Jak odbieramy zmiany w miejscu pracy?

Na gruncie zawodowym w momencie otrzymania informacji o nadchodzących zmianach i podjęciu decyzji o ich wprowadzeniu, a jeszcze bez konkretnych danych, wskazań - pracownik staje w obliczu sytuacji, która jest dla niego obca. Widzi, że świat, w którym czuł się dobrze, miał opisaną rzeczywistość i otoczenie, wiedział jak się w nim poruszać, otrzymywał konkretne wskazówki i inni też się w tym wszystkim orientowali, zmienia się. Ma odczucie, że traci kontrolę nad znanym, ponieważ otacza go głównie nieznane.

Emocje odczuwane w procesie zmiany

→ To, co w pierwszej kolejności czuje to niepewność, dezorientacja, wahanie, brak poczucia bezpieczeństwa i smutek. Pojawia się także lęk, który może mieć różne natężenie od lekkiego zaniepokojenia, zdenerwowania, stanu napięcia, aż do dręczącej obawy i panicznego strachu.

Są dwa rodzaje niepewności: "wiem czego nie wiem" i "nie wiem czego nie wiem". Ze względu na to, że nie jestem sam, to również moje otoczenie wzmacnia to poczucie. Można też postrzegać taką sytuację jako zagrożenie dla siebie, dla swojego samopoczucia, wartości moralnych itp. Boimy się.

Niepewność sprawia też, że człowiek zaczyna być bardziej uważnym. Gdy widzi coś, czego się nie spodziewa, włącza się odruch orientacyjny – nadstawia uszu, uważniej się rozgląda, szeroko otwiera oczy. Reaguje i szuka!

Obawy i poszukiwanie odpowiedzi

Pojawiają się także różne myśli: kto, kiedy, jak, dlaczego, po co, w jakim zakresie, co się zmieni u mnie, u innych, w firmie, jak będzie, co nas czeka? Na wiele z nich nie ma jeszcze odpowiedzi. Brak kontroli i zachwianie równowagą może stać się nie do zniesienia. Niepokój odczuwać można nie tylko emocjonalnie, ale również w ciele - ucisk w piersiach, utrudniający oddychanie, nerwowość, utratę lub zaburzenie koncentracji. Obserwuje się spadek relacji między ludźmi lub nadmierne relacje, inne niż dotychczas, utrudnioną komunikację lub nadmiar komunikacji między ludźmi, którzy zaczynają snuć domysły i budować stan zagrożenia. Stajemy się bezsilni.
Jak wiemy, czego konkretnie się boimy, to strach możemy oswoić. Jeśli odczuwamy niepokój, to nie umiemy do końca sprecyzować swojego stanu, co może być trudne do zniesienia w dłuższym czasie.

Co robić? Jak zadbać o siebie w czasie niepewności?

1. Przede wszystkim zaakceptować to, że mamy takie odczucia. Nie udawać, że ich nie ma. Rozmawiać o nich.
2. Emocje nie są ani dobre ani złe. Po prostu są. Jeśli czujesz się źle, czuj się źle. Masz do tego pełne prawo.
3. Omijać dla własnego spokoju informacje, które nie są sprawdzone i mogą wywołać tylko zamęt i są nieprawdziwe.
4. Pytać, pytać, pytać.
5. Ażeby odzyskać poczucie kontroli nad sobą, należy oswoić się i pogodzić z własnymi ograniczenia, ale też zapytać siebie o możliwości. Szukać w sobie pozytywów?
6. Sięgać do źródeł informacji – czytać, rozmawiać, sprawdzać, weryfikować. Upewniać się, że wiem, co mam wiedzieć.
7. Zadbać o swoje samopoczucie, znaleźć miejsce, w którym czuję się bezpiecznie: rodzina, natura, znajomi.
8. Zapytać innych (z innych firm), jak się czują lub jak się czuli w sytuacjach dużych zmian w organizacji. Zapytaj o ich strategię działania, dzielić się swoimi doświadczeniami.
9. Nie izolować się – dbać o wspólnotę, szukać wsparcia.
10. Znaleźć obszary, które można kontrolować. To pomaga poczuć się mniej uwięzionym i przytłoczonym.
11. Nie budować czarnych scenariuszy, nie nadinterpretować na swój sposób rzeczywistości, nie porównywać się do innych – to strata czasu i energii, poczekać na więcej informacji, być cierpliwym.
12. Gdy się odczuwa niepewność, należy zrobić coś zupełnie odwrotnego: otworzyć oczy i zacząć patrzeć i słuchać.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Centrum Interwencji Kryzysowych MABOR!

Masz pytania? Napisz do nas!

 

Mabor Sp. z o.o.
ul. Stryjeńskich 19 lok. 18U

02-971 Warszawa

 

 

Centrum Psychologiczno-Medyczne

tel.: 603 116 669

mabor@terapiadialog.pl 



 

Centrum Doradztwa i Szkoleń
Centrum Rozwoju Psychoterapeutów
Centrum Interwencji Kryzysowych
Centrum Mediacji Wewnątrzorganizacyjnych

tel.: 721 001 925

mabor@terapiadialog.pl 

Polityka prywatności i cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej