Poniedziałek, 17 czerwca 2019 r.

Zapraszamy do śledzenia wydarzeń i aktualności na naszej stronie oraz na profilach FB i LinkedIn.

Aktualności

PROWADZENIE SESJI RODZINNYCH I SUPERWIZJA GRUPOWA

Szkoła psychoterapii MABOR gwarantuje udział w 240 h superwizji grupowych, niezbędnych do ubiegania się o certyfikat PTP.

Szkoła Psychoterapii MABOR - sprawdź zasady rekrutacji!

Oprócz superwizji grupowych, każdy Uczestnik szkolenia będzie miał szansę prowadzić terapię rodziny dzięki współpracy MABORu z Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii Oddział Psychiatrii Dzieci i Młodzieży w Józefowie

 Jak prowadzona jest superwizja?

Superwizja grupowa terapii rodzin podczas naszego szkolenia prowadzona jest „na żywo” z wykorzystaniem lustra weneckiego bądź monitoru, co umożliwia podejmowanie interwencji superwizyjnych. Superwizje odbywają się Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii Oddział Psychiatrii Dzieci i Młodzieży w Józefowie oraz w siedzibie MABORu. Superwizje odbywają się na comiesięcznych spotkaniach uczestników kursu i superwizora – 10 spotkań (każde trwające 24 godziny) w ciągu roku podczas, których szkolący się prowadzą terapię rodzin i/lub relacjonują prowadzoną przez siebie sesję, a superwizor oraz pozostali uczestnicy superwizji ją komentują.

Dlaczego taka forma? 

Podstawową zaletą superwizji „na żywo” jest możliwość uzyskania wsparcia superwizora i współuczestników szkolenia w formie bezpośredniego uczestnictwa w procesie terapeutycznym. Superwizor ma możliwość włączenia swojego widzenia sytuacji do wymiany odbywającej się w trakcie sesji z uszanowaniem wiodącej roli terapeuty w prowadzonym procesie terapeutycznym.

Superwizja prowadzona metodą zespołu reflektującego polega na tym, że rodzina będąca w terapii ma możliwość bezpośredniego, jak w żadnej innej sytuacji, dostępu do wiedzy, umiejętności i emocji zespołu superwizorów. W praktyce prowadzona tą metodą superwizja ma trzy etapy:

1. Konsultacja: superwizor prowadzący konsultację będącego w kryzysie terapeutycznym systemu terapeuci - pacjenci, poprzez zadawanie pytań i słuchanie odpowiedzi zarówno pacjentów, jak i terapeutów poszukuje dodatkowego rozumienia, które pomoże wyjść z impasu terapeutycznego,

2. Omówienie konsultacji: przysłuchujący się wymianie zespół dwóch lub trzech superwizorów komentuje prowadzoną wcześniej rozmowę systemu terapeuci-pacjenci z superwizorem konsultantem, pozwala to na swobodny dostęp do powstających, użytecznych opisów doświadczanej i przeżywanej rzeczywistości zarówno terapeutom jak i pacjentom,

3.  Komentarze końcowe: po zakończeniu rozmowy zespołu superwizorów (zespołu reflektującego) osoby tworzące system terapeuci-pacjenci pytane są przez superwizora-konsultanta o komentarz końcowy.

W czasie superwizji uczestnicy kursu wraz z superwizorem tworzą i weryfikują hipotezy dotyczące rozumienia procesów systemowych zachodzących superwizowanych rodzinach. Następnie po ich weryfikacji na podstawie przebiegu konkretnych sesji rodzinnych zostaną sformułowane zestawy wniosków, które w formie tzw. interwencji psychoterapeutycznej wygłasza się  terapeutom lub  bezpośrednio  rodzinom. 

Psychoterapeuta systemowy, wyposażony wcześniej w niezbędny zasób wiedzy na temat funkcjonowania psychiki człowieka, jest szkolony w zadawaniu pytań,  zgodnie z konstruktywistyczną tezą „myśl stwarza rzeczywistość”. Kontekst określony jest przez umowę zawartą pomiędzy superwizorem  a superwizowanymi, co do celu wymiany opisów. A celem jest uzyskanie dodatkowego rozumienia, zdobycie nowej wiedzy.

Tematem superwizji jest:
- omawianie rozumienia (mapy) pacjenta/rodziny w terapii
- omawianie procesu terapeutycznego
- omawianie (mapy) przeżyć i funkcjonowania emocjonalnego terapeuty
- omawianie relacji zespół terapeutów – rodzina

Udział w superwizji daje terapeucie możliwość:
- weryfikacji działań w zakresie pomocy systemowej
- poznania swoich zasobów i ograniczeń w roli terapeuty systemowego
- budowania strategii zmiany w procesie prowadzonej psychoterapii

 Superwizorem prowadzącym jest mgr Wanda Szaszkiewicz. Doświadczona specjalistka psychologii klinicznej. Posiada certyfikat psychoterapeuty Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, a także certyfikat superwizora Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Pracowała przez szereg lat jako rodzinny terapeuta środowiskowy w Klinice Psychiatrii szpitala Uniwersyteckiego. Psychoterapię prowadzi głównie w nurcie systemowym, szczególnie w pracy z rodziną oraz w terapii par. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń z psychologii i psychoterapii. Pracuje jako superwizor psychoterapii.

Autor: Katarzyna Wąsowska

 Szkoła Psychoterapii MABOR    -    Wytyczne do certyfikatu Psychoterapeuty PTP   -   Superwizje indywidualne dla psychoterapeutów

Masz pytania? Napisz do nas!

 

Mabor Sp. z o.o.
02-909 Warszawa
ul. Św. Bonifacego 100

 

Centrum Psychologiczno-Medyczne

tel.: 603 116 669

cpm@mabor.com.pl

 

Centrum Doradztwa i Szkoleń
Centrum Rozwoju Psychoterapeutów
Centrum Interwencji Kryzysowych
Centrum Mediacji Wewnątrzorganizacyjnych

tel.: 721 001 925

cte@mabor.com.pl

Polityka prywatności i cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej