Środa, 22 listopada 2017 r.

Zapraszamy do śledzenia wydarzeń i aktualności na naszej stronie oraz na profilach FB i LinkedIn.

Aktualności

Jak pomagać nastolatkom w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej

Jak pomagać nastolatkom w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej?

Jako coach często spotykam się z sytuacją, kiedy nastolatki decydują o swojej przyszłości dosyć pochopnie - bez dobrej analizy wszystkich okoliczności i dostępnych opcji, a przecież można inaczej...

"Moja przyszłość - mój wybór"
- program rozwojowy dla młodzieży

Na przykład, ktoś, kto w gimnazjum był świetny z matematyki wybiera w liceum klasę o profilu matematycznym, a ktoś, kto w liceum był bardzo dobry z przedmiotów humanistycznych i wybiera studia polonistyczne lub dziennikarskie i myśli o pracy w wydawnictwie, redakcji, czasem w szkole. Co w tym złego? Właściwie nic, ale to nie wszystkie możliwości. Im więcej o sobie wiemy, tym mamy więcej opcji, z których możemy wybierać, a w ten sposób wzrasta prawdopodobieństwo, że wybierzemy lepiej.

Najważniejsze kryteria wyboru zawodu, przyszłej kariery

1. Ocena tu i teraz

Rozmowę zaczynam zazwyczaj od sprawdzenia, jak jest. Pytam o dotychczasowe pomysły, plany i przemyślenia. Daje mi to punkt odniesienia na początek i pozwala ocenić efekty pracy na koniec procesu. Zazwyczaj klient/klientka omawia własną listę pomysłów, możliwości, czasem niewielkie drzewko decyzyjne pokazujące różne ścieżki i dostępne opcje. To jest też moment na sprawdzenie, jakie wątpliwości odnośnie wyboru dalszej edukacji i kariery ma osoba, z którą pracuję.

2. Wartości, preferencje, oczekiwania

Kolejnym ważnym kryterium dobrego wyboru drogi szkolnej i zawodowej jest dobra znajomość siebie. Dotyczy to wartości, przekonań, zainteresowań, umiejętności. Z moimi klientami/klientkami sprawdzam co lubią, co ich/je interesuje, motywuje do działania. Rozmawiamy na temat mocnych stron, talentów oraz tego, jak je odkryć i wykorzystać w budowaniu preferowanej przez siebie przyszłości.

3. Marzenia i wizja przyszłości

Zazwyczaj ludzie na tym etapie bywają zniecierpliwieni, dążą do jak najszybszego skoncentrowania się na konkretnych zawodach, czy wyborze dostępnych opcji zatrudnienia. Proponuję jednak wtedy chwilę refleksji, zastanowienie się nad tym, po co ktoś chce pracować, co ma dzięki temu osiągnąć, dla kogo chce to zrobić, itp. Zachęcam do marzeń, do zbudowania preferowanej wizji przyszłości – określenia i szczegółowego opisania tego, jak ma wyglądać jego/jej życie. Taką wizję (czasem też plan) traktuję jako podstawę, główny punkt odniesienia do rozmowy o sprawach zawodowych.

4. Opcje zawodowe - teraz i w przyszłości

Kolejny etap jest kluczowy – sprawdzam z klientem/klientką, jakie zawody spełniają najważniejsze dla niego/dla niej kryteria – to znaczy, które opcje pozwolą mu/jej zrealizować własne marzenia, plany życiowe w zgodzie z zainteresowaniami, wartościami, czy też po prostu stylem życia. Zachęcam do myślenia o tym, co będzie możliwe za 10, 15 lat – do zbudowania długoterminowej perspektywy rozwoju zawodowego. Kiedy młody człowiek wie, co chce robić za 15 lat – łatwiej mu podjąć decyzję, co w związku z tym powinien zrobić teraz i zbudować motywację do podjęcia konkretnych działań. Czasem wymaga to zmiany planów, poprawienia ocen, zdobycia dodatkowych kwalifikacji, ukończenia kursów, czy podjęcia stażu.

5. Mój plan na życie i pierwszy krok

Podsumowaniem całego procesu jest plan na życie, który uwzględnia cztery kryteria: znajomość siebie (mocne strony, wartości, zainteresowania, itp.), wizję przyszłości (jak chcę żyć, jaki/jaka będę, z kim, dlaczego, co po sobie zostawię, itp.), dostępne i przyszłe opcje (obecne możliwości, zasoby, kontakty, pomysły, wszystko, co jeszcze jest potrzebne, aby klient mógł zrealizować swoje cele), plan działania (co konkretnie należy zrobić, o jakie kompetencje zadbać, jakie kwalifikacje, umiejętności uzupełnić czy rozwijać, jaki będzie pierwszy krok na drodze do realizacji tego planu).


Narzędzia w coachingu dla młodzieży

W trakcie sesji dotyczących coachingu kariery często korzystam z kilku własnych, autorskich narzędzi, które powstały na bazie moich doświadczeń z klientami i pomagają mi pracować z wybranymi aspektami procesu. Oprócz tego używam metod i rozwiązań doskonale znanych każdemu coachowi – korzystam z koła coachingowego, pytań skalujących, różnych technik określania celu, drzewek decyzyjnych, modelu Dilts’a, modelu GROW, analizy SWOT, czy metody 6 kapeluszy de Bono. Każde z tych narzędzi jest skuteczne i pomocne, jeśli zastosujemy je adekwatnie do celu, sytuacji w trakcie sesji oraz preferencji klienta.

 

Autor: Dorota Górecka, psycholog, coach, autorka programu rozwojowego dla młodzieży "Moja przyszłość - mój wybór".

Masz pytania? Napisz do nas!

 

Mabor Sp. z o.o.
02-909 Warszawa
ul. Św. Bonifacego 104

 

Centrum Psychologiczno-Medyczne

tel.: 603 116 669, 22 842 25 71
fax.: 22 642 78 50

cpm@mabor.com.pl

 

Centrum Doradztwa i Szkoleń
Centrum Rozwoju Psychoterapeutów
Centrum Interwencji Kryzysowych
Centrum Mediacji Wewnątrzorganizacyjnych

tel.: 721 001 925, 22 642 78 50
fax.: 22 642 78 50

cte@mabor.com.pl