Poniedziałek, 10 grudnia 2018 r.

Zapraszamy do śledzenia wydarzeń i aktualności na naszej stronie oraz na profilach FB i LinkedIn.

Aktualności

Coaching dla młodzieży - artykuł

Koniec gimnazjum, ósma klasa i co dalej?

Jak rozmawiać z nastolatkiem o szkole, edukacji, przyszłej karierze?
Często słyszę nie da się…

Rzeczywiście nie jest to łatwe, ale na pewno potrzebne – po pierwsze dzieciom – bo skąd mają wiedzieć, co i jak, po drugie rodzicom, bo potrzebne im poczucie, że wspierają swoje dziecko i pomagają mu.

Zbliża się koniec semestru szkolnego. Dla wielu młodych ludzi w ostatniej klasie gimnazjum i w ostatniej klasie szkoły podstawowej to trudne chwile – oceny na semestr i próbne egzaminy. Przed wieloma ciągle wybór, co dalej. Jaka szkoła, gdzie, co wybrać? Rodzice zaczynają się denerwować – jak to jeszcze nie wie, dlaczego wszystko mu jedno, czemu się nie uczy, i najważniejsze – jak mogę pomóc? W jaki sposób wspierać dziecko w trudnych wyborach? Moralizować, narzucać, podpowiadać, a może lepiej nic nie mówić?

Poznajmy się

Rodzice znają swoje dzieci – nawet jeśli nastolatkom wydaje się inaczej – i to jest coś, na czym można się oprzeć. Warto porozmawiać o tym, co jest dla młodego człowieka ważne, co się liczy, jaki chce być, jak chce być spostrzegany przez innych.

Mocne strony

W naszym kręgu kulturowym dzieci zazwyczaj doskonale wiedzą, czego nie potrafią, co im idzie źle, z czym sobie nie radzą – dlatego, że zazwyczaj na tym koncentruje się szkoła, czasem także rodzina. To, czego nastolatkom brakuje, to wiedzy na temat tego, co lubią robić, co robią dobrze, co chciałyby w sobie zmienić. Często nie wiedzą też, jak mogą wykorzystać swoje mocne strony w praktyce, w codziennym życiu. Dobrze jest, żeby młody człowiek usłyszał od rodziców, za co go doceniają, co potrafi, co jest jego mocną stroną – tylko świadomość własnych zasobów daje możliwość sięgania do nich, kiedy są potrzebne.

Plany i marzenia

Większość z nas ma jakieś marzenia – większe lub mniejsze. Dlaczego jednak nie wszystkie się spełniają? Jak to dzieje, że niektóre na zawsze pozostają marzeniami, że niektórzy ludzie realizują swoje marzenia, a inni nie? Warto pokazać nastolatkom, że nawet, jeśli nie wszystkie marzenia się spełniają, to są takie, z których możemy zrobić cel. Natomiast, kiedy mamy już cel, to jedynie kwestia planu, no i jeszcze trzeba zrobić przynajmniej pierwszy mały krok na drodze do jego realizacji.

Młody człowiek i zawód

Kiedy pytasz nastolatka jak będzie wyglądało jego życie za 15 lat, to tak jakbyś go pytał o odległą galaktykę... Jednak, wymagamy, żeby teraz podejmował decyzje, od których właśnie będzie zależało jego przyszłe życie. Na pewno łatwiej mu będzie wybierać, jeśli będzie miał z czego – rozmawiajmy więc z naszymi dziećmi o tym, co robimy zawodowo, dlaczego to nam się podoba, i co jest w naszej pracy nużące, beznadziejne. Rozmawiajmy o tym ze znajomymi i pozwólmy dzieciom się przysłuchiwać – te dorosłe tematy, to ich pierwszy krok na drodze do „dorosłego” życia.

Wykształcenie

Często słyszę, nie lubię matematyki, bo pani jest beznadziejna, nie uczę się angielskiego bo pan mnie wkurza. Wszyscy tak mieliśmy. Ilu z nas wybrało studia dlatego, że polonista był charyzmatyczny, albo pani od biologii potrafiła zafascynować prawie każdym tematem? Takie podejście czasem się sprawdza, ale często prowadzi w ślepy zaułek, bo młody człowiek wybiera dosyć przypadkowo i później trudno mu zmienić profil, kierunek studiów. Kończy edukację i szuka pracy w zupełnie innym, niż wyuczonym zawodzie. Rozmawiając z młodym człowiekiem o szkole warto zachęcać go do myślenia jakie wykształcenie będzie mu potrzebne, żeby pracować w wymarzonym zawodzie, jaka szkoła pozwoli mu realizować jego plany i marzenia.

I jeszcze jedno – nastolatek ma prawo zmieniać zdanie – często, może nie wiedzieć – zwykle, powinien się buntować – zazwyczaj.

 

Autor: Dorota Górecka - psycholog, psychoterapeutka, autorka programu rozwojowego dla młodzieży: MOJA PRZYSZŁOŚĆ - MÓJ WYBÓR.

Masz pytania? Napisz do nas!

 

Mabor Sp. z o.o.
02-909 Warszawa
ul. Św. Bonifacego 104

 

Centrum Psychologiczno-Medyczne

tel.: 603 116 669, 22 842 25 71

cpm@mabor.com.pl

 

Centrum Doradztwa i Szkoleń
Centrum Rozwoju Psychoterapeutów
Centrum Interwencji Kryzysowych
Centrum Mediacji Wewnątrzorganizacyjnych

tel.: 721 001 925, 22 642 78 50

cte@mabor.com.pl

Polityka prywatności i cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej