Poniedziałek, 25 września 2017 r.

Zapraszamy do śledzenia wydarzeń i aktualności na naszej stronie oraz na profilach FB i LinkedIn.

Aktualności

Jak się spierać w związku? 10 zasad skutecznej kłótni - ilustracja

Jak się spierać w związku? 10 zasad skutecznej kłótni

Czy szczęśliwe pary to takie, które się nie kłócą? Nic podobnego! Jeśli partnerzy ze sobą nie dyskutują, nie spierają się, żyją w martwym związku. Są „jak zabetonowani”.

Pary, które oceniają swój związek pozytywnie, charakteryzuje między innymi to, że potrafią dyskutować. Czy można się tego nauczyć? Oto 10 zasad skutecznej kłótni.

1. Trzymaj się tematu

Podczas kłótni staraj się odnosić do aktualnego problemu, mów o tym, co jest istotą sporu. Skup się na tym, co tu i teraz. Wypominanie przeszłych nieporozumień i błędów nie pomoże rozwiązać konfliktu. Zaczniecie rozdrapywać dawne rany, a w końcu nie będziecie już wiedzieli, czego tak naprawdę dotyczył spór.

2. Używaj komunikatu „ja“. Nie oceniaj

Mów o sobie i swoich uczuciach. Czuję się w tej sytuacji..., Odnoszę wrażenie, że..., To sprawiło, że poczułem się.... Powiedz otwarcie, jak zachowanie partnera wpłynęło na Ciebie.

3. Nie uogólniaj

Unikaj słów: "zawsze", "nigdy" i "Ty jesteś...". Trzymaj się faktów. Nie oceniaj osoby, odnoś się do jej zachowania. Zamiast powiedzieć: Jesteś taki nieodpowiedzialny! Zawsze się spóźniasz, możesz stwierdzić: Zezłościło mnie to, że się spóźniłeś. Poczułam się zignorowana i opuszczona, ponieważ musiałam na Ciebie czekać.

4. Nie porównuj

Nikt nie lubi być porównywany z kimś innym. Jeśli więc nie chcesz bardziej zaogniać konflikt unikaj porównywania partnera z innymi osobami. Nie mów: Jacek świetnie sobie radzi w pracy, czemu nie jesteś taki jak on? Magda ma dwójkę dzieci i też pracuje, a jakoś radzi sobie z prowadzeniem domu. Takie zdanie nie prowadzi do rozwiązania sporu.

5. Nie krzycz

Staraj się unikać podnoszenia głosu. Spokojnie wyrażone emocje bardziej trafią do partnera.

6. Szanuj rozmówcę

Przede wszystkim szanuj drugą osobę. Pamiętaj o więzi, która Was łączy. Teraz jesteście w konflikcie, ale przecież nie przekreśla to Waszej miłości, przywiązania i wzajemnej troski.

7. Słuchaj z uwagą

Uważne słuchanie to trudna, ale niezwykle przydatna umiejętność. Postaraj się jak najlepiej zrozumieć partnera. Pozwól mu mówić i nie zajmuj swoim monologiem całego czasu. Możesz parafrazować jego zdania, by sprawdzić, czy na pewno dobrze odczytałeś jego słowa. 
Nie domyślaj się, co partner miał na myśli - często prowadzi to do niepotrzebnych nieporozumień. Jeśli nie wiesz, co dokładnie oznaczają jego słowa, zapytaj. Dzięki temu uda Wam się zrozumieć sedno problemu, a partner poczuje, że jest ważny, a jego słowa istotne. Prawdopodobnie sam także zwróci większą uwagę na to, co mówi i chętniej wysłucha Ciebie.

8. Nie spiesz się

Ważne, by rozwiązywać konflikty na bieżąco. Z drugiej strony, kiedy czujesz, że zalewają Cię negatywne emocje, pozwól sobie na krótką przerwę - odetchnij, wyjdź na spacer, posłuchaj muzyki. Ważne, by nie trwało to za długo. Spróbuj sam wyczuć ile czasu potrzebujesz. Nie kończ kłótni wychodząc ostentacyjnie z domu, trzaskając drzwiami, zamykając się w innym pokoju. Jeżeli potrzebna Ci jest przerwa, powiedz o tym, najlepiej uprzedzając ile czasu może ona potrwać. Dzięki temu partner będzie miał poczucie, że dbasz o niego, nie ignorujesz jego uczuć.

9. Dąż do rozwiązania

Celem konstruktywnej kłótni jest rozwiązanie konfliktu. Skupiaj się na osiągnięciu kompromisu, który satysfakcjonowałby obie strony. Zastanów się, z czego możesz zrezygnować. Kłótnia nie powinna służyć demonstracji władzy, ani zranieniu drugiej osoby. Postawienie na swoim, ani udowodnienie, że ma się rację, nie są najważniejsze. Zrozum, czego chce druga strona i uszanuj to. Z drugiej strony nie ulegaj, by tylko doprowadzić do pogodzenia. Wciąż będziesz czuł niezadowolenie, a konflikt prawdopodobnie wybuchnie na nowo. Ustalcie strategię, która będzie odpowiadała Wam obojgu.

10. Otwórz się na pojednanie

Jeżeli udało Wam się dojść do porozumienia, staraj się zakończyć konflikt. Nie stawiaj się w roli zranionej ofiary, przyjmij przeprosiny. Ważne, byś sam też potrafił przeprosić.
I na koniec: nie poddawaj się. Zdarza się, że nie ma możliwości porozumienia za pierwszym razem. Czasem potrzeba więcej czasu by wypracować satysfakcjonujący kompromis. Ważne, że próbujecie i małymi krokami zbliżacie się do rozwiązania.

Powodzenia!

Autor: Małgorzata Latawiec - Jóźwiak, psycholog, psychoterapeuta par.

Baza wiedzy CPM MABOR - ciekawe artykuły o tematyce psychologicznej i terapeutycznej.  Zapraszamy do lektury!

 

Masz pytania? Napisz do nas!

 

Mabor Sp. z o.o.
02-909 Warszawa
ul. Św. Bonifacego 104

 

Centrum Psychologiczno-Medyczne

tel.: 603 116 669, 22 842 25 71
fax.: 22 642 78 50

cpm@mabor.com.pl

 

Centrum Doradztwa i Szkoleń
Centrum Rozwoju Psychoterapeutów
Centrum Interwencji Kryzysowych
Centrum Mediacji Wewnątrzorganizacyjnych

tel.: 721 001 925, 22 642 78 50
fax.: 22 642 78 50

cte@mabor.com.pl